מערך האבטחה והמידע של המבקרים באירופה (ETIAS) תוכנן ובנוי על שיתוף כל הסמכויות של האיחוד האירופי האמונות על רשויות החוק. בכל מדינה שבכוונתה ליישם את ה-ETIAS, מתהווה מרכז ארצי לשמירת ובדיקת נתונים, אך למדינה עצמה אין סמכות נפרדת, עצמאית מה-ETIAS, לערוך בדיקות ביטחוניות מקיפות. דבר זה מצריך מערכת מתקדמת, וגמישה שניתן לעדכנה כל הזמן בנתונים החדשים המופקים ממאגרי המידע בעולם ובאירופה. הציפייה היא כי כל ששת הגופים המרכיבים את מערך האטיאס יעבדו יחד בקלות ובשיתוף פעולה מלא.
הגופים המרכיבים את ה-ETIAS
השתיים הראשונות ברשימה, eu-LISA וFrontex, אחראיות על ניהולה בפועל של המערכת תוך שילוב כוחות באופן שמביא לידי ביטוי את חוזקותיו של כל גוף, ושאר הגופים לוקחים חלק חשוב במערך העבודה:
- eu-LISA (איגוד הרשות האירופאית של שמירה על חופש, בטחון וצדק ע"י מערכות מקוונות בקנה מידה רחב)
- רשויות משמר הגבול ומשמר החופים האירופאי – Frontex
- המשטרה האירופאית – Europol
- המוקדים המקומיים של ה-ETIAS בכל מדינה
- היחידה המרכזית של ה-ETIAS
- ועדת הסינון של ה-ETIAS
האחריות הטכנית של הeu-LISA
כבר עכשיו קיימים ברחבי האיחוד האירופאי מספר מערכי מידע עליהם נסמכות סוכנויות נסיעות ואכיפת חוק, על מנת לאתר גורמי סיכון בטחוני או מעורבים בפעילות פלילית. כרגע, רבים ממאגרי מידע אלה פועלים באופן עצמאי והמשימה של הeu-LISA תהיה לאחד את כולם, לעדכן את המידע, לוודא שקיימת התאמה ביניהם, ושניתן יהיה לנהל אותן מבפנים. שילובם של מספר מערכי מידע יחדיו לכדי מאגר שלם, מהימן, ומעודכן ייצר זמינות מיידית וערך רב לרשויות הבטחון האירופאיים במאמציהם למנוע אירועי טרור ופשע בינ"ל.
יתרונות וציפיות
הeu-LISA, הינה מערכת עם תדמית טובה מאוד ועל מערך זה יצטרכו לבנות, לפתח ולתחזק את מערכת ה-ETIAS לפי סטנדרטים ברמה הגבוהה ביותר. על אף שנוסד רק ב-2011 הeu-LISA נודע כאחד ממערכי ומאגרי המידע בקנה מידה גדול, מהמתקדמים ביותר בעולם. הסוכנות מנהלת כרגע את מאגר המידע החדש של מדינות שנגן (SIS II), מערכת המידע של הויזות (VIS), וEurodac, מאגר תביעות האצבע של מבקשי המקלט.
מערך הניהול של Frontex
בעוד שהeu-LISA יעצב ויתחזק את מאגרי המידע של האטיאס, תפעול המערכת היומיומית תהיה בידי משמר הגבול ומשמר החופים האירופאי. גוף זה, המוכר בשם Frontex, מסייעת למדינות שנגן לנהל את גבולותיהן החיצוניים ולסנכרן את כלל פעילות משמר הגבולות המדינתיים. למדינות האיחוד יש סמכות על פני מדינות שאינן שייכות לאיחוד אך ריבוי מהגרים, מבקשי מקלט ופליטים הפך את הגבולות למקום הנתון בלחץ רב. Frontex עוקבת אחר המצב ומספקת סיוע באמצעים הבאים:
- מתן עזרה טכנית
- העברת ציוד כגון סירות, מטוסים ואמצעי מעקב
- צוותים מיומנים שעברו אימון מיוחד נשלחים לסיוע
- סנכרון מבצעיים ימיים
לFrontex עצמה אין את הציוד או הכוח אדם הנדרש והסוכנות נסמכת על מדינות אירופה השונות על מנת לספק את אלה. הסוכנות בעצם מהווה גורם מתאם ואנשיה מצויים בגבולות אירופאיים רבים, ביניהן רומניה, פולין, בולגריה, סלובקיה ואף בשדות תעופה בינ"ל רבים. כחלק מפעילותה Frontex עוסקת בניתוח סיכונים. המידע הנאסף מאפשר לזהות מגמות הגירה יוצאות דופן, פעילות עבריינית אפשרית או סכנות ביטחוניות פוטנציאליות. הסוכנות, שקיימת מאז 2004 מיומנת באיסוף וניתוח של המידע ומכאן שהיא הבחירה המתבקשת עבור ניהול ה-ETIAS.
המשטרה האירופאית Europol
למשטרה האירופאית כמה תפקידים למלא במערך ה-ETIAS.
- כינון וניהול רשימת המעקב של ה-ETIAS.
- בדיקת כל מידע שיש למשטרת אירופה אודות פעילות טרור או פלילית מול בקשות האישור המתקבלות.
- ייעוץ עם היחידה המרכזית ועם המוקדים המקומיים כשיש פגיעה במאגרי מידע הביטחוניים.
- סיוע לוועדת הסינון בהגדרת הסממנים המעידים על סיכון ביטחוני.
המוקדים המקומיים של ה-ETIAS בכל מדינה
מרבית בקשות האישור יקבלו אישור אוטומטי אך חלקן לא יאושרו מסיבות שונות. לכל מדינה בה מיושם ה-ETIAS יהיו מוקדים מקומיים בהם יעברו האחראים על הטופס בעצמם ויחליטו אם לתת אישור או לא. המוקדים המקומיים ישמשו גם לייעוץ ובירור כאשר במדינה אחרת מתלבטים במתן האישור.
היחידה המרכזית של ה-ETIAS
בלב ליבה של מערכת המידע והאבטחה מצויה היחידה המרכזית של ה-ETIAS. לכאן מועברים כל הנתונים הנאספים על ידי הטפסים לבקשת האישור, וכאן הם נשמרים בבטחה. מטרת היחידה המרכזית היא לוודא שכל המידע עדכני ונכון ולבדוק כל שאלה שעולה. היחידה המרכזית אחראית לעבור על כל בקשת אישור כניסה, לעלות על כל בעיה אפשרית ולבדוק את הנתונים מול ועד הסינון על מנת לוודא שהבקשה קבילה.
ועדת הסינון של ה-ETIAS
ועדת הסינון תהיה אחראית לרשימת שאלות וכללים ביטחוניים וגם הגדרת סממנים המעידים על סיכון בטחוני. היא תורכב מנציגים מהמוקדים המקומיים וגם מהמשטרה האירופאית. בנוסף, גם יצירת רשימת מעקב המורכבת מגורמי סיכון לפעילות טרור ופעילות פלילית תהיה באחריות ועדת הסינון.