כיצד חברות הובלה/תעופה בינלאומיות ישתמשו ב-ETIAS?

חברות תעופה בינלאומיות ו- ETIAS

חברות הובלה/תעופה בינלאומיות ו- ETIAS

הסטטיסטיקה מצביעה כי היו כמעט שני מיליון כניסות בלתי חוקיות למדינות אירופה ולמדינות שנגן בשנת 2015 ומספרים אלה צפויים רק לעלות. מסיבה זו, האיחוד האירופי הציג שתי מערכות ניטור אלקטרוניות כדי להילחם בגאות הגוברת של מבקרים לא מורשים, הנכנסים לאירופה וחומקים מבדיקות הביטחון הנוכחיות. החל משנת 2025, מבקרים באירופה הנהנים כיום מגישה חופשית, יידרשו לקבל אישור של ETIAS (European Information Information and Authorization System) וכל הכניסות והיציאות האירופאיות יירשמו במאגר הדיגיטלי של מערכת הכניסה והיציאה (EES). ההבדל בין שתי המערכות הוא:

  • ETIAS משלבת בדיקה של המבקרים לפני הנסיעה ואישור הכרחי לאזרחי מדינות שאינן מדינות האיחוד להיכנס ולנסוע בתוך המדינות החברות ב- ETIAS.
  • ה- EES מחליף את ההחתמה הידנית של הדרכונים ובודק את השהייה הקצרה (90 יום בתקופה נתונה של 180), רשומות חד-פעמיות או מרובות שהמטייל השתמש בהן ומזהה מטיילים ששהו יתר על המידה בביקורים קודמים.

צפוי כי ETIAS ו- EES יפחיתו באופן דרמטי את מספר המבקרים המהווים סיכון ביטחוני, פלילי או בריאותי וכן ישמרו על רישום המיקום וזמן השהייה של המבקרים. בעוד שהצעדים החדשים יעניקו לרשויות הגבול מידע נוסף על מבקרים במדינתם, הם עלולים להיות בעייתיים עבור תחבורה אווירית, ימית ויבשתית שיצטרכו ליישם את החוקים החדשים.

סירות, מטוסים ו- ETIAS

הרוב המכריע של אזרחי מדינות שאינן מדינות האיחוד, שיזדקקו לאישור ETIAS לאחר 2025, יגיעו לאירופה בטיסה. נכון לעכשיו, חברות תעופה נדרשות לספק רק רשימת נוסעים לרשויות הגבול של מדינת היעד.

הרשימות נבדקות על ידי גורמי הביטחון ואכיפת החוק במטרה לאתר קשרים פליליים או טרוריסטים אפשריים. אלא אם כן התקבלה התרעה מיוחדת, לחברת התעופה אין מידע הנוגע לרקע הנוסע והיא יכולה רק לוודא שהכרטיסים והדרכון תקפים ותקניים. עם כניסתם של ETIAS ו- EES, חברות התעופה יהיו אחראיות לבדיקת מצב אישור ה- ETIAS של הנוסע ומעמד ה- EES.

פרטי הנוסעים ופרטיהם ייבדקו באופן מקוון מול מאגר היחידות המרכזיות של ETIAS ורישומי ה- EES על מנת לקבל אישור או סירוב לנסיעה הצפויה, בתוך רגעים ספורים. עם זאת, לא בטוח שזה יעבוד בצורה חלקה, במיוחד בימים הראשונים של ETIAS.

יש לעבד את פרטי ה- ETIAS / EES שנמסרו למערכת בקרת היציאה (DCS) בשדה התעופה של מדינת המוצא, באמצעות פרוטוקול חדש שייקרא iAPI או Interactive Advanced Passenger Information. פרוטוקול זה נמצא עדיין בשלבי פיתוח מוקדמים ולמספר שדות תעופה אין עדיין אפשרות להתחבר למערכת. לאחר שמערכת ה- iAPI מופעלת (וכל תקלות המחשוב מוסדרות ומתוקנות) פקידי חברת התעופה אמורים לקבל אישור או סירוב מידי בעת ביצוע הצ'ק-אין.

אוטובוסים

יישום ETIAS ו- EES על מרחקים ארוכים וחוצי גבולות מהווה כאב ראש אמיתי עבור רשויות החוק הבינלאומיות וגופי הביטחון. מאחר שנוסעים יכולים לרדת מהאוטובוס בנקודות רבות, ולכן כמעט בלתי אפשרי לפקח על המצב, אף שהרשויות הלאומיות של ETIAS עובדות על הבעיה, וצפוי כי למפעילי האוטובוסים תהיה מערכת משלהם בתוך שלוש שנים מרגע הצגת ETIAS. נכון לעכשיו, מפעילי האוטובוסים לא יהיו אחראים לבדיקת מצב ה- ETIAS ו- EES של הנוסעים אם כי לנהגים ולצוות יש את הזכות והיכולת לבדוק את פרטי הנוסע.

הפרוצדורה, איך זה פועל בדיוק?

כפי שהיה תמיד, החובה בעת נסיעה היא על הנוסע. דרכון תקף עם אישור ETIAS הוא חובה וייתכן שיהיה צורך גם בתיעוד בנוגע לתוכניות מסלול ולינה. בשדה התעופה או בנמל היציאה, המוביל יאמת את הדרכון ואת ה- ETIAS על ידי בדיקת הנתונים דרך מאגר ה- ETIAS ו- EES. עם זאת, יש לזכור שלמרות ש- ETIAS תקף נחוץ לנסיעה באירופה, אין זו ערובה אוטומטית לכניסה שכן ההחלטה הסופית נשענת על ביטחון הגבולות של המדינה בה מבקרים.

קנסות למובילים

מובילים יהיו כפופים לעונשים במידה והם יסיעו נוסעים למדינות החברות בשנגן מבלי לבדוק כל נוסע והאם יש ברשותו ETIAS מאושר התואם את המסמכים שלו. כדי להקל על אכיפת התקנות של ETIAS, eu-LISA תשמור בדיקות נוסעים ותיעוד התחבורה לתקופה של שנתיים.

היה ונמצא כי מוביל הסיע נוסע זכאי לאישור ETIAS שלא היה ברשותו ETIAS מאושר ומאוחר יותר סורב כניסה לאיחוד האירופאי אז יהיה המוביל אחראי להסעת הנוסע שסורב מחוץ לאיחוד האירופי.

מן הסתם קיימים יוצאים מן הכלל ואין ספק כי יהיו מצבים חריגים, למשל מקרים בהם מערכת ETIAS הייתה בתחזוקה / לא פעילה לתקופה ממושכת והמוביל לא הצליח לבדוק את פרטי הנוסע ולוודא כי ברשותו ETIAS מאושר לפני היציאה.

חזרה לחלק ספציפי במאמר
שתפו את המאמר
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
ויזה לאירופה ETIAS
ויזה לאירופה ETIAS
אתר זה, מטרתו להעביר לישראלים מידע עדכני ומפורט אודות ETIAS, אזור שנגן, וכל דבר הקשור בדרישות המתחדשות לתהליך הכניסה לאירופה. באתר זה עוקבים אחר כלל ההתפתחויות בתחום הויזות, הדרכונים ומגוון סוגי האשרות שהייה באמצעות המדיות השונות. צוות המחקר שלנו מורכב מאנשים עם רקע והבנה פורמלית בתחום המעבר בין מדינות שיודעים לדלות את הפרטים החיוניים להבנת תמונת המצב המשתנה בגבולות אירופה מתוך החומר המתפרסם באתרי החדשות המגוונים. היכולת להרכיב תמונה נהירה וברורה של המצב, ולנסח את הממצאים בכתב באופן פשוט והחד משמעי, נסמכת על מחקר מתמשך ואינטנסיבי.